Optimalisatie diepteprofiel voor de toegankelijkheid van de Scheldehavens: deelrapport 1. Klantenwensen maart 2017
Verwilligen, J.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2017). Optimalisatie diepteprofiel voor de toegankelijkheid van de Scheldehavens: deelrapport 1. Klantenwensen maart 2017. Versie 4.0. WL Rapporten, 17_044_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 31 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
Op 10/04/2017 werd het Waterbouwkundig Laboratorium per mail gevraagd naar de mogelijkheid om een snelle en indicatieve berekening uit te voeren naar de vereiste bodemprofielen om te voldoen aan onderstaande klantenwensen: Tankvaart Kieldrechtsluis bij diepgang 16.5 m en minimale tijpoortlengte gelijk aan 2 uur: - Opvaart (scenario 1a en 1b) - Afvaart (scenario 2) Containervaart Deurganckdok bij diepgang 18.0 m en minimale tijpoortlengte gelijk aan 1 uur: - Opvaart (scenario 3) - Afvaart (scenario 4) Bulkvaart Vlissingen Sloehaven bij diepgang 17.0 m en een minimale tijpoortlengte gelijk aan 30 minuten - Opvaart met stroomcriterium [-15 minuten SvH;+15 minuten SvH] in 90% van de tijen (scenario 5). In het kader van voorliggende opdracht ontwikkelde WL een rekenmethodiek die toeliet om uitgaande van een vooropgestelde toegankelijkheid een minimaal vereist diepteprofiel te berekenen. Hierbij wordt iteratief een gelijkwaardige verdieping toegepast op de openings- en sluitingsdrempels van een tijpoortberekening. Per drempel kon bovendien een maximale diepte gedefinieerd worden waaronder de drempel niet verdiept mocht worden.
De rekenmethodiek werd toegepast op bovenvermelde klantenwensen en resulteerde voor elk in een geoptimaliseerd diepteprofiel. Op basis van de resultaten is een inschatting mogelijk van de vereiste inspanningen om te voldoen aan de klantenwensen.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid