Met een FMEA analyse (Failure Mode and Effect Analyses) wordt een balans opgemaakt van alle mogelijke ongewenste gebeurtenissen die de groei van de havens van Gent en Terneuzen kunnen beperken. Deze FMEA analyse resulteert in de conclusie, dat stremmingen en ongevallen de belangrijkste ongewenste gebeurtenissen zijn. Op basis van deze conclusie wordt, gebruikmakend van beschikbare ongevalsgegevens over de periode 1988-1996, dieper ingegaan op de ongevallen bij de Westerschelde, bij het sluizencomplex bij Terneuzen en op het kanaal Gent-Terneuzen. Vervolgens wordt m.b.v. Markovketens de bedrijfszekerheid van het sluizencomplex bij Terneuzen onderzocht. Geconcludeerd wordt dat infrastructurele aanpassingen aan de maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen nodig zijn, waarvoor aanbevelingen gedaan worden, maar dat de bouw van een tweede zeesluis ter verbetering van de bedrijfszekerheid moeilijk te verantwoorden is.
All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy